نماد اعتماد الکترونیکی مشخصه ای به منظور اعتماد سازی کاربران در هنگام مراجعه به سایت ها و فروشگاه های اینترنتی می باشد. مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ایران وظیفه اعطای نماد اعتماد الکترونیکی را بر عهده دارد. اعطا این نماد بعد از دریافت کامل مشخصات و مدارک لازمه و تائید شرایط لازم ، صورت می پذیرد.
انواع نماد اعتماد الکترونیکی
فرایند اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به کسب و کارهای اینترنتی بر اساس 5 ستاره پیش بینی گردیده است لیکن در حال حاضرنماد اعتماد با حداکثر دو ستاره اعطا میشود .با تکمیل مدل رتبه بندی کسب و کارهای اینترنتی و پیاده سازی آن نماد اعتماد الکترونیکی با بیش از دوستاره نیز به کسب و کارهای اینترنتی اعطا خواهد گردید .پس از ثبت درخواست کسب و کارهای اینترنتی در پرتال نماد , ارزیابی صلاحیت ایشان برای اخذ نماد اعتماد الکترونیکی آغاز می شود:
لازم به ذکر است وب سایت کسب و کار اینترنتی در هنگام درخواست نماد اعتماد الکترونیکی می باید فعال و در حال بهره برداری باشد.از جمله مواردی که جهت درخواست نماد اعتماد بایستی ارائه داد عبارتند از:
نام کسب و کار اینترنتی
آدرس دامنه کسب و کار اینترنتی
وضعیت ملک (تجاری / اداری/کارگاهی/ مسکونی)
آدرس پست الکترونیکی کسب و کار اینترنتی
اطلاعات مرتبط با مکان فعالیت کسب وکار اینترنتی ( آدرس ,کدپستی ,شماره تماس ثابت ,شماره تماس همراه)
تصویر مجوز فعالیت (حسب نوع فعالیت کسب و کار و کالا و خدمت در حال عرضه)
نوع کالا و خدمت درخال عرضه توسط کسب و کار اینترنتی
وب سایت کسب و کار اینترنتی از سه منظر مورد ارزیابی قرار گرفته و نتیجه در قالب چک لیست الزامات به اطلاع متقاضی می رسد:
– محتوای وب سایت از حیث مدل کسب و کار و کالا و خدمت عرضه شده
– فرایند فروش و ثبت سفارش
– استاندار صفحات وب سایت
– محتوای وب سایت از حیث مدل کسب و کار و کالا و خدمت عرضه شده
کسب و کارهای اینترنتی در انتخاب مدل کاری و نیز کالا و خدمات از طریق وب سایت خود مکلف به رعایت قوانین و مقررات جاری کشور می باشند . از این رو وب سایت کسب و کارهای اینترنتی از حیث موارد زیر مورد ارزیابی قرار می گیرد :
– قانونمندی مدل کسب و کار و تطابق فرایند های کاری اعم از روش های فروش و بازاریابی اعمال شده توسط کسب و کارهای اینترنتی با قوانین
– عدم فروش کالا و ارائه خدمت فاقد مجوز و با ممنوعه
– عدم نمایش تصاویر و تبلیغات مغایر شئونات اسلامی در وب سایت.
– عدم درج تبلیغات غیر قانونی در وب سایت .
– عدم استفاده از آرم و نشان های دولتی توسط کسب و کارهای متعلق به بخش خصوصی
– فرایند فروش و ثبت سفارش
– ارائه مشخصات فنی و ویژگی های کاربردی کامل کالا و خدمات عرضه شده (به صورت مستند و فاقد بزرگنمایی)
– درج قیمت ،تعرفه کالا و خدمات در وب سایت
– اعلام کلیه هزینه هایی که در فرایند خرید کالا و خدمت خریداران ملزم به پرداخت آنها می باشند
– فراهم بودن امکان انتخاب و ثبت سفارش به صورت بر خط از طریق وب سایت
– نمایش کلیه اطلاعات مربوط به معامله در قالب پیش فاکتور به خریدار
– پیش از ثبت نهایی سفارش و مدت زمان اعتبار پیشنهاد (پیش فاکتور)
– ارائه کد رهگیری سفارش به خریدار
– استاندارد صفحات وب سایت: وب سایت کسب و کارهای اینترنتی در راستای اطلاع رسانی دقیق و کامل به مصرف کنندگان می باید دارای لینک های متعارف درباره ما , تماس با ما و قوانین و مقررات باشند .
پس از انجام و رعایت موارد بالا بایستی تعهدنامه محضری ای دال بر التزام به موارد زیر نیز تکمیل نمایید:
رعایت دستورالعمل ها و ضوابط ناظر به عرضه کالا و خدمات در محیط الکترونیکی که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت معدن و تجارت یا سایر نهاد های ذیصلاح ابلاغ گردیده یا در آینده ابلاغ می گردد
درج نماد اعتماد الکترونیکی در صفحه اصلی وب سایت کسب و کار اینترنتی
رعایت اصول مربوط به حفظ محرمانگی و حریم خصوصی مشتریان
رسیدگی به شکایات مشتریان
اعلام فوری هر گونه تغییر در اطلاعات ارائه شده جهت دریافت نماد اعتماد الکترونیکی به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی
اجرای تعهدات خود در قرارداد منعقد با مشتری
اعلام هرگونه تغییر در موضوع قرارداد منعقده با مشتری به وی
فراهم نمودن امکان انصراف مشتری از قرارداد بدون تحمیل هر گونه هزینه و تعهد به وی و ارائه تاییدیه فسخ قرارداد
فراهم بودن امکان بازدید نمایندگان مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بدون اعلام و کسب اجازه قبلی از محل تمرکز فعالیت کسب و کار
لازم به ذکر است در صورت نقض عمدی یا غیر عمدی تعهدات مذکورحق تعلیق با سلب نماد اعتماد برای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی محفوظ بوده و مسئولیت پاسخگویی و جلب رضایت شاکی با کسب و کار اینترنتی و دارنده نماد اعتماد الکترونیکی خواهد بود.
در صورتی که علاوه بر احراز شرایط مذکور گواهی امنیتی SSL در کلیه صفحات وب سایت که در آنها از مصرف کننده اطلاعاتی اخذ می گردد نصب شده باشد نماد اعتماد دو ستاره اعطا خواهد شد .
اخذ تاییدیه شامد:
شامد گامی مناسب برای ساماندهی محتوای دیجیتال است که با جدیتر شدن بحث شناسنامهدار شدن کانالهای تلگرامی، نام طرح شناسنامهدار کردن الکترونیکی محتوای دیجیتال یا «شامد» برای بسیاری از مردم به نامی آشنا تبدیل شد.
هرچند این طرح پیش از این به منظور ساماندهی محتوای دیجیتال کلید خورده بود و گستره وسیعی از نرمافزار تا محتوا را زیر پوشش خود قرار میدهد، اما شهرت آن در جامعه به موضوع استفاده از آن برای ساماندهی کانالهای تلگرامی باز میگردد.
در اجرای این طرح که یکی از مصوبات شورای عالی فضای مجازی است، در حال حاضر نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی ثبت و احراز هویت وبسایتها و کانالهای تلگرامی مشخص شده و هنوز خبری از جزییات آن نیست، اما به نظر میرسد به زودی پای پلیس فتا به عنوان مقام قضایی پیگیر نیز به این طرح باز شود. حالا در جدیدترین مرحله شامد متولیان امر، شناسنامهدار شدن بسترهای مجازی نظیر وبسایت و کانالهای تلگرامی را یک الزام میدانند.
افتتاح حساب گوگل:
در حال حاضر، مهم ترین و پرفروش ترین اپلیکیشن دانلود نرم افزارهای دستگاههای اندرویدی،Google Play است؛ لذا توسعه دهنده های اپلیکیشن های مختلف، میتوانند با ایجاد یک اکانت دولوپر در گوگل پلی و پرداخت آنلاین هزینه آن، اپلیکیشن خود را در مقیاس جهانی به ثبت رسانده و از طریق فروش مستقیم اپ یا پرداختهای درون برنامهای کسب درآمد کنند.
مزایای خرید اکانت توسعه دهنده گوگل :
• شناخته شدن دولوپر در بین توسعه دهندگان
• نمایش نرم افزار به میلیون ها کاربر دستگاه های اندرویدی
• ارتباط با استفاده کنندگان دارای وسایل اندرویدی
• دریافت پشتیبانی از گوگل
ایجاد حساب Developer در کنسول توسعه دهندگان گوگل، ۲۵ دلار هزینه دارد و این هزینه ثبت نام تنها یکبار اخذ می گردد. دلیل کمپانی گوگل برای اخذ این هزینه از برنامه نویسان، جلوگیری از انتشار اپلیکیشنهای بی هدف و به اصطلاح Spam است.
اگرچه ساخت اکانت دولوپر گوگل پلی در ایران با محدودیتهای زیادی همراه است اما “مجموعه کیشان ثبت” مفتخر است با رزومه ای قوی به عنوان مشاور و همراه شما دررابطه با افتتاح حساب گوگل و دریافت نماد اعتماد الکترونیک و اخذ شامد از صفر تا صد در منطقه آزاد کیش انجام خدمت نماید.