طرح توجیهی



طرح توجیهی برای راه اندازی هر پروژه ای یا سازمان و کسب و کاری یک سند اصلی به حساب می آید به این صورت که وقتی شما درباره کار خود طرح توجیهی تهیه می کنید با این طرح توجیهی تا حدود زیادی می توانید ضررها و اشتباهات مالی که ممکن است در سال های کاری آینده رخ دهد  را با بررسی بازار هدف, میزان تولید محصول در حال حاضر و مشخص کردن نیاز بازار تا حداقل 5 سال آینده جلوگیری کنید.

تهیه طرح توجیهی جهت گرفتن وام بانکی کم بهره

زمانی که شما برای گرفتن وام به بانک مراجعه می کنید و طرح توجیهی از کارتان تهیه می  کنید که در قالب این طرح توجیهی همه جنبه های طرح از حمله ماشین آلات , تجهیزات , مواد اولیه , نیروی انسانی , سرمایه گذاری کل طرح و … را در این طرح محاسبه کرده باشید ,در صورتی که در طرحی که تهیه کردید توجیه اقتصادی طرح خوب باشد بانک ها و موسسات برای حمایت از شما و کارتان بهتر تصمیم گیری می کنند.

 اساسا دو هدف‌ اصلی‌ در نوشتن‌ طرح‌ تجاری‌ وجود دارد. هدف‌ اول‌ و مهمتر آنست‌ كه‌ از این‌ طرح‌ در طول‌ عمر كسب وكار خود به‌عنوان‌ راهنما استفاده‌ كنید. این‌ طرح‌، نمونه‌ والگوی‌ كسب وكار شما خواهد بود و برای‌ نگاه‌ داشتن‌ شما در مسیر درست‌ بكار می‌رود. طرح‌ شما برای‌ آنكه‌ دارای‌ ارزش‌ باشد باید با زمان‌ پیش‌ رود. اگر شما‌ طرح تجاری تهیه نمایید كه‌ از زمان‌ جلوتر است‌ از بسیاری‌ از مشكلات‌ و ناكامی‌ها پرهیز كرده‌ و آنها را حذف‌ خواهید كرد .
  دوم‌ آنكه‌ اگر بدنبال دریافت وام هستید یا قصد استقراض دارید طرح‌ تجاری‌ موردنیاز است‌. این‌ طرح‌،اطلاعات‌ مفصلی‌ در مورد تمامی‌ جنبه‌های‌ عملیات‌ گذشته‌ و فعلی‌ شركت‌ را در اختیار وام‌دهنده‌ قرار می‌دهد و پیش‌بینی‌های‌ آتی‌ را نیز عرضه‌ می‌كند.

  متن‌ طرح‌ تجاری‌ باید دقیق‌ بوده‌ و بیشترین‌ میزان‌ اطلاعات‌ ممكن‌ را در بر داشته‌ باشد. این‌ امر به‌نظر متناقض‌ می‌آید اما می‌توانید این‌ مسئله‌ را با استفاده‌ از روش‌ واژگان‌ كلیدی‌ حل‌ كنید. كلید واژه‌های‌ زیر را روی‌ كارتی‌ بنویسید و آن را به ‌هنگام‌ نوشتن‌ در مقابل‌ خود قرار دهید.


چه‌كسی‌، چه‌ چیزی، كجا، چه‌ موقع‌، چرا، چگونه‌،چقدر

  در ابتدای‌ هر بخش‌ از طرح‌ تجاری‌ به‌هر یك‌ از این‌ پرسش‌ها در یك‌ پاراگراف‌ پاسخ‌ دهید. سپس‌ با تشریح‌ هر كدام‌ از آن‌ مطالب‌ در متن‌ به‌كار ادامه‌ دهید.

  طرح‌ تجاری‌ هیچ محدودیتی‌ از نظرحجم یا تعداد صفحات ندارد. بطور متوسط‌ طرح‌ تجاری‌ در30 تا 40 صفحه‌ تهیه می شود‌. طرح‌ را به‌بخش‌های‌ مختلف‌ تقسیم‌ كنید. درمورد كارهایی كه باید صورت بگیرند زمانهای شروع و ختم هر كار را تعیین كنید. نوشتن‌ طرح‌ تجاری‌ موثر به‌نظم‌، صرف‌ وقت‌ و نگارش‌ نیاز دارد.

  با تهیه فهرست‌ اسناد به‌ هنگام‌ نوشتن‌ متن‌ در زمان‌ صرفه‌جویی‌ می‌كنید. مثلاً چنانچه‌هنگام‌ نوشتن‌ در مورد ساختار قانونی‌ و حقوقی‌ كسب وكار خود متوجه شدید كه به نسخه ای‌ از توافق‌نامه‌ همكاری‌ نیاز دارید، این‌ توافق‌ نامه‌ را در فهرست‌ اسناد اضافه‌ نمائید. به‌هنگام‌ تكمیل‌ هر‌ بخش‌ از طرح تجاری‌  فهرستی‌ نیز از اسناد مورد نیاز تهیه‌‌كنید.

 با به‌خاطر داشتن‌ این‌ مطالب‌ می‌توانید تهیه‌ طرح‌ تجاری خود را آغاز كنید. با مطالعه این مطلب تصویری‌ از روند تهیه طرح‌ تجاری‌ بدست‌ خواهید آورید.

خلاصه مدیریتی که تشریح کننده رنوس اهداف و دیدگاه های شما باشد :

اولین بخشی که باید در طرح خود بیاورید و معمولا از حدود 2 الی 3 صفحه بیشتر نباید تجاوز کند خلاصه مدیریتی نام دارد. خلاصه مدیریتی استراتژی کسب و کار شما را معرفی می نماید و مطمئنا مهمترین بخش برای مدیران و موسسات اعتباری است. توجه داشته باشید که اکثر مدیرانی که قرار است به به جریان افتادن پرونده طرح شما برای دریافت کمک و حمایت مالی تایید کنند همیشه دچار مشکل کمبود وقت هستند و از این رو نباید انتظار داشته باشید که با دقت کامل برای خواندن طرح شما که در چندین صفحه تهیه شده وقت بگذارند.

برای اینکه بتوانید در عرض چند دقیقه اهداف و اولویت ها و برنامه های خود را برای آنها بازگو کنید باید مطالب کل طرح را به صورت اجمالی و قانع کننده همراه با اعداد و ارقام پیشنهادی در صفحات محدودی به صورت تایپ شده در اختیار آنها قرار دهید. اگر شما نتوانید در دو, سه صفحه مسئول رسیدگی به برنامه کسب و کار خود را قانع کنید که طرح کسب و کارتان قابل اطمینان و ارزشمند برای سرمایه گذاری است مطمئن باشید که جلسه را دست خالی ترک خواهید کرد.

همچنین این خلاصه به عنوان یک ابزار ارتباطی برای کارمندان و مشتریان بالقوه شما که نیاز دارند از ذهنیات و اندیشه شما آگاه شوند دارای اهمیت زیادی است.

شرح مختصری از چگونگی آغاز به کار شرکت :

 به صورت واضح اساس شکل گیری و آغاز به کار شرکت را شرح دهید و نحوه رسیدن به ایده و شروع این کسب و کار را بیان نمایید. در این قسمت باید سعی کنید از نکته ها و اصولی که موسسه اعتباری طرف شما بر آن تاکید دارد استفاده کنید و دغدغه های خود را با چالش های آنها همسان سازید. به عنوان نمونه اگر با یک بانک یا شرکت که اولویت را بر صادرات و واردات گذاشته برای فعالیت های تولیدی وارد مذاکره نشوید یا اگر به این کار دست زدید از ظرفیتهای طرح خود برای امر صادرات و واردات سخن بگویید.

اهداف شرکت شما :

در چند پاراگرف اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را برای شرکت تشریح کنید. بیان کنید که طبق برنامه ریزی های خود در چه مدت زمانی به این اهداف دست خواهید یافت؟ در بازاری که برای کسب و کار خود در نظر گرفته اید مشتریان شما چه کسانی خواهند بود و بر کدام بخش از بازار تمرکز خواهید کرد و هدف از این انتخاب ها را بیان کنید.


سوابق گروه مدیریتی :

بخش مدیریت باید شامل اطلاعات شخصی و کاری اعضا باشد و همچنین اطلاعاتی نسبت به سوابق کاری و مسئولیتهای مرتبط آنها را در اختیار بگذارد. این اطلاعات باید نمایانگر دانش و تجربیات علمی و عملی گروهی باشد که شما برای پیاده سازی طرح خود انتخاب کرده اید. این بخش می تواند تا حدود زیادی خیال سرمایه گذاران طرح شما را از توانمندی شما برای اجرای طرح راحت کند.

 
خدمات یا محصولاتی که در طرح شما پیشنهاد شده :

نکته ای که در این بخش مورد توجه قرار می گیرد تفاوت ها و مزیت هایی است که کالاها و خدمات شما با سایر محصولات بازار دارد. در این بخش باید به صورت دقیق کالاها و یا خدماتی را که پس از اجرای موفق طرح قابل ارائه هستند را معرفی و با محصولات مشابه بازار داخل و بین الملل مقایسه نمایید و علل برتری طرح خود را در مقایسه با آنها از نظر کمی و کیفی بیان کنید.

 کشش بازار برای کالاها و خدمات شما :

به خاطر داشته باشید که شما مجبور هستید تا موسسات اعتباری و کارمندان و دیگر افراد موثر و فعال در بازار مورد نظر خود را برای حمایت، همکاری، خرید و سرمایه گذاری متقاعد سازید. شما برای این بخش نیازمند انجام تحقیقات گسترده ای هستید.

اگر کسب و کار مورد نظر شما در محیط وب شکل خواهد گرفت یا هم در اینترنت و هم در محیط فیزیکی قابل پیاده سازی است باید کشش بازار منطقه ای و بین اللملی را برای طرح مورد نظر خود تعیین کنید.

استراتژی بازاریابی :

چگونه می خواهید شروع فعالیت خود را به دنیا اعلام کنید. آیا تبلیغات کاغذی، تلویزیونی یا اینترنتی و یا هر سه را انتخاب می کنید؟ همچنین شما نیازمند محاسبه و آماده کردن میزان هزینه های تبلیغاتی و بازایابی هستید.

دورنمای اقتصادی سه الی پنج ساله :

این بخش باید شامل خلاصه ای از پیش بینی های مالی شما باشد که در قالب اعداد و ارقام نحوه دست یابی شما را به دورنمای مفروضتان بیان نماید.

بایستی اطلاعات مربوط به میزان درآمد ها و هزینه های مربوط به هر یک از دوره های زمانی را بیان نمایید. یکی دیگر از مواردی که باید در این قسمت مورد اشاره قرار دهید مقدار پولی است که تمایل دارید از موسسه اعتباری مورد نظر خود دریافت نمایید تا بوسیله آن هزینه های اولیه های مربوط به شروع کار خود را تامین کنید.

تکمیل درست، کامل و شفاف این بخش حساس ترین بخش از طرح شماست و می تواند موفقیت یا شکست طرح شما را تضمین نماید.

در این راستا “مجموعه کیشان ثبت”  مفتخر است با رزومه ای قوی به عنوان مشاور و همراه شما دررابطه با ارائه و نگارش طرح توجیهی از صفر تا صد در منطقه آزاد کیش انجام خدمت نماید.




×

پشتیبانی کیشان ثبت

×